A munkaerőpiac egyik legmakacsabb mumusa a fluktuáció: mára komoly szakmai fórumok, HR-irányzatok és szervezetfejlesztési módszertanok épültek okainak feltárására és a jelenség visszaszorítására. Elveszíteni egy betanított munkatársat olyan, mintha a méregdrága implantátum törne bele a vajaskenyérbe. Mire nem jövünk rá időben? Hogy létezik, hogy nem látjuk a jeleket a saját vállalkozásunkban? Esetleg máshol van a bibi?
Bár az ISO nem Windex-szerű csodaszer, hogy mindenre, még a görög válságra is megoldást nyújtson, nekünk sem kell „bazi nagy” magyar lagzit szervezni ahhoz, hogy kiderüljön, hogyan tudnánk megtartani a jó képességű munkavállalókat. Persze, hogy nem látjuk azonnal a problémát, hiszen másra figyelünk: a termelésre, a pénzügyekre, az ügyfelekre, a termékre, a legkevesebb idő az emberre jut.
A baj csak akkor látszik már, amikor másnap reggel egy egész kamionnyi görög narancs vagy magyar paprika kezd villámgyorsan süllyedni a kategórialistán, mert már 48 órája dekkol a napon, ugyanis sofőrünk felmondott. Ilyenkor jön a vállalati „tűzoltóság” a vezetés személyében és a legnagyobb kompromisszumok árán szerez új munkaerőt, nagyjából mindegy, hogy milyent, csak az árut menthesse. Persze, hamar kiderül, hogy nem a szakma krémjét sikerült megcsípni, és kezdődik elölről az egész.
Világos, hogy se az áru, se az ügyfél, a cég pedig végképp nem kerül ki szárazon egy ilyen történetből. Mindez azért, mert nem számítottunk rá, hogy emberünk már régóta nézelődik és talált is egy jobb lehetőséget vagy egyszerűen most lett elege és felállt. Erre egyetlen cégvezető sincs felkészülve. Mégis, mit tehetünk, hogy ne csak megússzuk, hanem el is kerüljük ezeket a helyzeteket?
Az ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer a folyamatok optimalizálására és a humán erőforrás tehermentesítésére van kitalálva. Kiszűri a fölösleges munkát, a túlzott terhelést, a fokozott veszélyt és jelzi a terhelésbeli és teljesítménybeli különbségeket. Zseniálisan, hiszen amikor jelzi, akkor még nincs baj, tehát pontosan arra épít, hogy ha elhisszük, amit látunk, van esélyünk korrigálni. Rengeteg pénzt, időt és igen: nagyon értékes munkatársakat „spórolunk meg”, ha ISO 9001-re bízzuk folyamatainkat.
Ne várjuk meg, hogy a fluktuáció ördögi köre beszippantson, mert már rövidtávon is komoly anyagi következményei vannak – nem beszélve a jelentős presztízsveszteségről. A versenytársak is azonnal kiszúrják, hogy nálunk van némi „remegés az erőben” és elég gyorsan levadásszák előlünk a lehetőségeket, de akár ügyfeleinket is. Ki szeret olyan partnerrel dolgozni, ahol a munkavállalók sem maradnak meg? Ne bízzuk tehát a véletlenre! Építsük be az ISO 9001-et működésünkbe és a munkatársak sem fognak elkívánkozni tőlünk! A rendszer hatalmas előnye, hogy rugalmas, saját igényeinkre szabható és megbízható.
Ne a fluktuációt finanszírozza, költsön inkább a növekedésre!