A vállalat és minőségirányítási rendszerek kifejlesztése abból a valós problémából született, hogy az ember nem képes egyenletes teljesítményre és nem duplikálható. Ráadásul a szervezetek hatékony működtetéséhez szükséges ismereteket az iskolák elméleti képzés keretében oktatják, majd a tapasztalati tanulás nagyon költséges. Vállalkozóként magunk finanszírozzuk az okozott károkat és saját tudásunk hiányosságaiért is fizetnünk kell.
Az ISO 9001-et arra szánták, hogy megtanítsa a vállalkozói szférát a sztenderdizálható, azaz kiszámítható minőségi működésre. Általánosságban is elmondhatjuk, hogy minden rendszernek van úgynevezett didaktikus funkciója is, tehát valamilyen magatartásra és logikára képes rászoktatni. Az ISO esetében ez attól különleges, hogy nem egyszerűen adminisztrálja folyamatainkat, hanem a kiváló színvonalat abszolút prioritásként kezeli.
Aki nem szereti a rendszer kifejezést, az nyugodtan hívja Mesternek az ISO 9001-et, mert valóban mesterien tanít a következőkre:
Minden lépés – akár egy sakktáblán – összefüggéseiben értékelendő.
Hányszor van olyan, hogy remek tervünk van, elkezdjük és működik is, csak az életünk a másik parton összeomlik. Bármit teszünk, az az összes többi célunkra, életszféránkra kihat: amikor például döntünk egy szakma mellett, kizárjuk a többi lehetőséget. Ilyen és ehhez hasonló lépések sokaságával határozzuk meg újra és újra a teljes működésünket, akár egy GPS, újratervezéskor. Az ISO működtetésre arra késztet, hogy átgondoljuk a következményeket és megfontoltan lépkedjünk a kiválasztott úton.
Amit elindítunk az üzletben, az a piacra is kihat. Megjelenünk egy új termékkel vagy szolgáltatással, egész biztos, hogy akadnak másolók, konkurens fejlesztések stb. Elindítunk egy lavinát, mely visszahat ránk és piaci helyzetünkre. Az ISO minőségbiztosítási rendszer fölkészít arra is, hogy meg tudjuk lovagolni a hullámokat és ne legyünk áldozatai a sodrásnak.
Ha valamire igazán büszkék lehetünk, az embereink kiválósága. Honnan szerzel tudomást a valódi hatékonyságról és szakértelemről? A pusztán szájhagyomány útján terjedő információk érzelmi hullámvasúton utaznak és félrevezetőek lehetnek. Az ISO 9001 profi megoldásokkal szűri ki a teljesítmény-különbségeket és rávilágít azok okaira is.
Drága a képzés vagy a minőségbiztosítási rendszer? Sebaj, majd ezek hiányát fogjuk súlyos pénzekért megfizetni. Nincs ingyen ebéd, különösen a gazdasági szférában. Hogy mennyire így van, csak az tudja, akinek már van ISO-ja és a felkészítés során szembesült az addig nem érzékelt problémák és kockázatok tömkelegével.
Gyerek, akivel foglalkozni kell, tamagocsi, ami állandó figyelmet igényel – ez a vállalkozás és nem az öltönyös, nyakkendős megbeszélések és pezsgős vacsorák világa. Az ISO rá is szoktat a rendszerességre és jóféle függőséget okoz minőség-érzékenység terén.
Nagyon kínos, de ezt mindannyian ismerjük: a saját vállalkozásomról mást tud, lát és gondol, aki kívülről szemléli. Az ISO olyan rendszer – mivel egy független, önálló konstrukció – amely szembesít a valósággal. Jobb, ha a saját rendszerünk teszi ezt, mint ha egy újságcikkből tudjuk meg.
Mindenki eldöntheti, mit tanul az ISO-tól, csak az a kérdés, hogy mikor. Aki most nem akar, annak később úgyis muszáj lesz, tehát mérlegelés kérdése, mi jelent nagyobb kockázatot.