A törvényességen felül további lehetőségeket biztosít: ez a társadalmi felelősségvállalás, ismertebb nevén CSR (Corporate Social Responsibility) lényege a vállalati szférában. Többet adni a kötelezőnél a valóban stabil vállalkozások nagyvonalú gesztusa, mellyel komoly üzleti előnyökre tesznek szert. A CSR alapja pedig a jól működő, az ügyfelek számára is könnyen átlátható rendszer. Az ISO 9001 tanúsítvány pontosan ezt szavatolja.
A céges világban a CSR önkéntes társadalmi felelősségvállalást jelent. A CSR-t felvállaló cégek működését olyan kulcsszavakkal jellemezhetjük, mint: etikus, fenntartható, gazdaságos, átlátható, környezettudatos és nem mellékesen nyereséges. Mivel nem kötelező, feltűnő jelenség, hogy egy alapvetően profit-orientált gazdálkodó szervezet többet is nyújt a környezetének és ügyfeleinek, mint amennyi kiszámíthatóan jövedelmező számára. Mi ösztönözheti ezt a piaci magatartást?
A társadalmi érdekekre is érzékeny vállalatok igyekeznek minél mélyebben megismerni a környező társadalom igényeit, hogy ezáltal hatékonyabban tudják formálni saját termékeik, szolgáltatásaik kínálatát. Profitban mérhető tehát a jogi korlátokon túli „puhább” szempontok figyelembevétele.
A környezet életszínvonalának javítása szintén egyenesen befolyásolja a helyi vállalkozások fejlődési potenciálját. A cégek elemi érdeke a lokális közösségek támogatása, mert ezáltal a maguk munkavállalói állományát, partneri környezetét, vásárlói potenciálját erősítik.
Az önkéntesség önmagában is figyelemreméltó, főként, ha ezt szervezett keretek között tapasztaljuk. A CSR ilyen vonatkozásban erős reklám, ráadásul az elköltött pénz közösségi, társadalmi célokat szolgál. Rendszerint közép-, de akár hosszútávon is van látszata, így sokáig emlékezteti a közösséget a vállalat szerepére.
Mivel az „adakozás” a tehetősebb és stabil vállalkozások kiváltsága, automatikusan pozícionálja a céget az adott szektorban és a helyi piacon egyaránt. A kiváló szolgáltatást nyújtó versenytársakhoz képest egyedi minőséget (és minősítést), erősebb társadalmi szimpátiát és stabilabb piaci bizalmat könyvelhet el az a vállalat, amelyik hajlandó külön gondot fordítani a környezetére.
Mivel a vállalat társadalmi felelősségvállalása stratégiai kérdés, csakis integrált rendszerben működhet hatékonyan. A szervezet struktúrájának kialakításakor kell érvényesíteni a közösségi érdekeket szolgáló szempontokat, hogy a rendszer teljes életciklusára vonatkozzon. Az ISO 9001 a vállalati szervezés és munkaszervezés magas színvonalú biztosítéka, így mindenképpen érdemes ISO alapokra tervezni a CSR-t is.
Az ISO lényege pontosan a belső hatékonyság maximalizálása, a működés megkönnyítése. A belső hatékonyság teszi lehetővé, hogy könnyedén odafigyelhessünk a környezet igényeire is: ne teherként, hanem hozzáadott értékként éljük meg a kötelezőn túli működést.
Az ISO 9001továbbá pontosan azt az átláthatóságot biztosítja, mellyel megalapozhatjuk a környezet bizalmát a CSR tevékenység során. Annak a vállalatnak lesz hitele társadalmi felelősségvállalás terén, amelynek a működése a környezet számára releváns, könnyen értelmezhető. Ez a bizalom alapja.
A legegyszerűbb előnyökön túl az ISO 9001 követelmény is a különböző pályázatokon, tendereken. Ha ezen felül a cég CSR tevékenységgel is szeretné növelni nyerési esélyeit, bizonyítania kell a társadalmi felelősségvállalás integrált működését. Az időszakosan lebonyolított rendezvények, adakozások önmagukban még nem bizonyítják a vállalati CSR integrált működését. Az jól felépített és ISO 9001 tanúsítvánnyal minősített vállalatirányítási rendszer ellenben nemzetközi szinten is biztosítéka az átgondolt, felelős működésnek.